Followers

03 October 2011

Labbaik Allah Humma Labbaik....

Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum w.h.t....

Sedar tak sedar, bermula dah musim haji utk tahun 1432H / 2011M.
Sekali lagi Kaabah dan Masjid Nabawi menerima kehadiran berjuta - juta umat manusia yang ingin menjalankan ibadah rukun Islam yang kelima. Selain mencari keredhaan dan keampunan Allah s.w.t di Tanah Haram dihadapan kiblat umat islam seluruh dunia. Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.
Tahniah pada yang terpilih utk menjalankan ibadah ini. Aku mendengar khabar, difahamkan tahun ini jumlah jemaah meningkat dan cuaca di Arab Saudi juga dikatakan agak panas. Semoga semua jemaah tabah & sabar dalam menjalanakn ibadat disana.
Seperti juga pada tahun - tahun lepas, tiap kali datang musim haji nie akan tertimbul jugalah soalan nie didalam kepala aku....
"Bile la aku dapat pegi nie?"
Semakin lama, semakin kuat soalan tu bermain dalam kepala aku. Sekarang nie pon aku tgh fikirkn soalan tu. Tapi tu laa...boleh fikir soalan je, jawapannya tah bile plak. Huhuhu
Memang aku teringin sangat - sangat nak jejak kaki kesana. Tak dapat buat haji, umrah je pun jadi la. Asalkan aku dapat tengok sendiri Kaabah dengan mata kepala aku. Aku dah bosan asyik dengar cite orang je. Lagi - lagi kalo mak aku yang bercerita. Aku nak sangat merasa dan menatap sendiri keindahan & kecantikan Kaabah yang menjadi kebanggaan setiap hamba Allah & umat Muhammad.
Aku cemburu sangat bile tgk ade yg sebaya aku atau yang lagi muda dari aku dah sampai kesana. Walaupun hanya sekadar buat umrah & ziarah. Pada usia muda, mereka dah berpeluang beribadat disana. Dan yang paling best tu, berpeluang menziarah makam kekasih Allah rasul sekalian umat manusia, Rasulullah s.a.w Nabi Muhammad selain makam ahli keluarga serta para sahabat baginda. Itu la yg aku paling nak sangat - sangat selain duduk dan sujud dihadapan Kaabah.
Tapi tu la...Rezeki belum ada lagi untuk aku sampai kesana. Mungkin sekarang belum masanya untuk aku kesana. Mungkin Dia tahu yang aku belum bersedia utk kesana. Tapi aku bermohon sangat - sangat yang aku berpeluang kesana sebelum aku dipanggil utk kembali mengadap Dia. Sekali pun cukup dah, itu pun aku dh bersyukur sangat.
Semoga Allah memperkenankan permintaan aku & semua yang memasang impian sama macam aku nie.
;-)

No comments: