Followers

13 October 2011

Berani kerana benar. Takut kerana salah.

Bismillahirahmanirahim.....
Assalamualaikum w.h.t.......

Alhamdulillah syukur kehadrat Illahi kita masih bersama lagi diatas muka bumi Allah yg indah ini.
Masih bernafas dan masih bleh menjalankan tanggungjawab yg tlh diamanahkn.
Hari mcm biasa aku ke pejabat. Menunggang kuda Lagenda biru mengejarkn masa nak "clock in" sblm jam 8 pagi. Alhamdulillah, smpi tepat pada masanya. Selepas parking motor, aku pun tnpa berlengah naik ke pejabat. Rilex2 jap smbl tgu komputer baru aku loading. (Hehehe)
Senang cite, segalanya bermula mcm biasa. Takde apa yg pelik & berbeza.
Jam menunjukkn hampir 9.30 am. Aku dh mula lapar sbb belum breakfast lg. Aku pun mula bersuara mengutarakn cadangan pada kawan2 utk pergi breakfast. Tapi aku diminta tgu sebentar.
Tiba2 sebuah troli & 2 tong hitam diletakan belakang aku. Aku pun bertanya, "Ape kejadahnye nak buat dgn tong neh?" Bila ditengok kedalam tong tadi, ada pula botol2 kecil bertutup kuning yg agak bnyk didalamnya. Oooo....rupenye hari nie ada nak buat ujian air kencing atau "urine test" utk kakitangan tempat aku keje neh. Pada mulanya aku malas nak amik port, skali aku diminta utk berikn pertolongan dgn menghantar tong2 tadi ke tingkat atas. Sampai je diatas, aku pun trus letak tong2 tu di belakang, berhampiran dgn tandas. Dan tak pasal2 juga, aku jadi urusetia tuk program ini. (Hampeh).
Tak lama selepas itu, pihak AADK yg akan menjalankn ujian pun sampai. Elok je dorg sampai, mana2 staff yg dipanggil utk mnjalankn ujian nie, mula datang. Skali dtg ramai2 plak tu, so keadaan jadi kelam kabut kejap tapi lepas tu keadaan kembali terkawal. So ujian pun bermula dgn staff menulis nama pada helaian kertas yg tlh disediakan dan kemudian mrk mula mengisi botol2 kecil bertutup kuning tadi dgn urinal mrk. Dan tak pasal2 plak, aku kene jaga kt toilet. Tapi bkn kt dlm, kt dlm pegawai dr AADK yg jaga. Aku jaga kt luar je utk memastikan mrk masuk mengikut giliran mrk. Lepas sorg2 msk ke dlm toilet. Selepas selesai mengisi botol kecil tadi, mrk beratur pula utk mengggu giliran utk diuji urinal mrk. Aku & kwn aku igt tahun nie takde urinal yg ditahan sbb ramai yg diserahkn semula botol kecil td & mrk disuruh utk membuang urinal didlm botol tue. Kalau dh disuruh buang tu maknanya negatif la.
Tetapi sangkaan kami meleset, ada plak 2 botol urinal yg ditahan. Alamak.....
Tapi bukanlah sbb mrk nie ada amik dadah. Selepas ditanya, mrk sebnrnya ada mengambil ubat-ubatan dan mgkn ubat-ubatan itu mengandungi bahan yg membuatkn ujian urinal mrk positif.
Tapi tu la kan, walaupun tau tak amik benda2 haram tue, bila dh kene mcm tu, kalau aku pun aku jadi tak keruan kejap. Mcm tu la yg dialami sorg kwn pejabat aku neh. Yang sorg ok sbb dia tau positif tu msti kesan dr mengambil ubat-ubatan tapi yg sorg lg neh, kacau jiwa kwn nie kejap. Aku plak jahat2 nakal mengusik-usik dia. Saja je nak menyakat. Tapi makin lama aku tgk, dia makin mcm xsenang duduk. Aku pun rase bersalah cuba tenangkn dia. Aku cakap, "Kalo tkde amik, nak risau ape. Ko pun ckp ade amik ubat gastrik & ubat2 lain kan? Nak risau ape. "
Tu la antara ayat2 aku nk tenangkn dia. Pegawai2 AADK tu pun ckp benda yg lbh kurang sama.
Tapi last skali kwn aku nie ckp kt aku, "Aku risau org pandang aku je Deen. Kang yg bukan2 org ckp nnt." Aku terkedu jap. Ada logik gak apa yg dia ckp tu. Adat org kte, blom ape2 cite dh sampai tah kemane2. Aku pun ckp lg kt die, "Rilex la. Tkde apenye. Org pun leh tgk ko amik ke tdk. Kalo dh tgk sihat je, org tau ko xde amik benda2 tu."
Tapi tu la, die ttp resah. Sape2 pun akn resah, lagi2 keje sbg kakitangan kerajaan nie. Benda2 mcm nie mmg diambil serius oleh pihak atasan.
Eeeerm.....
Tu la kisah yg jadi hari nie. Kesian Mamat (bukan nama sebenar). Tkpe la bro, takde ape nyer tu. Semoga Allah merahmati dia. Berani kerana benar, takut kerana salah.

No comments: