Followers

17 October 2011

Dimana hilangnya??

Bismillahirahmanirahim.....
Assalamualaikum w.h.t......

Semoga anda semua sihat sejahtera dibawah lindungan rahmat Allah s.w.t
Sentiasa dikurniakan dgn kebahagian & kesihatan badan & minda.
Malam nie aku sayu sgt bile aku tgk berita pembukaan Buletin Uama TV3. 2 berita yang mmg tak boleh diterima akal. Tapi tu la, aku xtau nak cakap ape dah. Tak tau mana silapnya & mana hilangnya akal, keperihatinan dan kewarasan manusia sekarang nie.
Berita pertama psl kejadian di China yg terjadi pd hari Khamis 13 Okt 2011 yg lepas. Seorg kanak - kanak lelaki dilanggar & digilis oleh sebuah van di sebuah pasar. Video mengenainya ada dimuat naik di Youtube tp ade kwn ckp dh kene remove dh. Selepas dilanggar & digilis dgn tayar dpn, van td trus jalan & mengilis bdk td dgn tayar belakang pula. Pada pandangan aku, pemandu van tu tk prasan ape yg dia langgar dan dia pula agaknya malas nk brenti tgk ape yg dia lggr. Tapi yg paling sedih sgt2 tu, 18 org lalu dgn lorong tu tp xde sorg pun yg peduli dgn budak tu.
Mmg tk logik akal kalo bdk tu tk kelihatan mcm manusia. Lepas tu sebuah lg van kalo tk silap langgar gk bdk tu. Mcm bdk tu bangkai binatang. Mmg btol2 sayu. Akhirnya ade seorg tukang cuci yg perasan tp dia pun hanya mengalihkan bdk tu ketepi. Tk lama lepas tu br la bdk tu dijumpai oleh ibunya. Tapi budak tu dh pun terkulai tak sedarkn diri. Menurut berita, bdk tu skang dlm keadaan koma & kritikal.
Itu di China. Berita kedua plak terjadi kt negara kita. Aku lupa plak kt ne. Cte nie terjadi kt sebuah sekolah berasrama. Cte psl seorg pelajar tingkatan 4 yg tergamak mengelar anaknya sndr yg tak smpi 24 jam dilahirkan. Kejadian berlaku di asrama skolah. Mayat bayi malang tu dijumpai kt sebelah katil dlm asrama dan pisau yg digunakan dijumpai dibawah selimut.
Tergamam aku kejap tgk berita2 nie td. Aku tak faham sgt2. Bingung aku kejap memikirkn psl berita td. Ok la, psl bdk skolah tu mgkn sbb die tekanan dgn kelahiran tu. Yela, sah2 ank luar nikah. Tapi xtau la kn sbb hubungan dgn pakwe ke kene rogol ke. Tak berani nk komen lebih.
Tapi yg paling tak bleh diterima akal kes kt China nie. Aku btol2 tk tau nk ckp apa. Apa sbb 18 org tu bleh wat tk tau je? Bdk tu tk nmpk mcm manusia ke?
Aku btol2 bingung.
Aku berdoa semoga kejadian2 bg aku kejam mcm nie tk jadi kt Malaysia kita nie. Cukup la dgn kes2 buang bayi, rogol dan mcm2 lg kes yg tak selesai2 tu. Semoga Allah trus mengurniakn kewarasan, kesejahteraan dan hidayahNya dlm diri kita.
Insha'Allah

No comments: