Followers

12 January 2012

Ingin tahu perkara yang tidak diketahui...

Bismilahirahmanirahim..... Assalamualaikum w.h.t.... Alhamdulillah syukur kehadrat Allah s.w.t diatas limpahan rahmat dan kasih sayangNya pada kita. Selawat & salam buat junjungan besar Rasulullah s.a.w, ahli keluarga serta para sahabat baginda. Teman - teman para pembaca blog saya yg amat saya hargai, terima kasih saya ucapkn krn sudi membaca entry sy yg tk seberapa nie. Yela, kalo nk dibandingkn dgn blog org lain tue. Blog sy nie mcm ape je. Sy pn rse kadang2 blog sy nie mcm buku nota atau diari je. Dgn hiasan yg bese2, iklan pn tk la bnyk mana. Itu pn sj je mskkn sbb nk bg nmpk padat. Huhuhu..... Entry aku kali nie nk bercerita ttg 1 sifat manusia yg ada dlm diri setiap dari kita. Dari anak - anak kecil sehingga la warga emas, takkan pernah hilang akan sifat ini dlm diri kita. Sifat itu ialah sifat ingin tahu. Kalo budak2 kecik tu lg laaa.... Mmg sifat ingin tahu tu membuak - buak sbb ia sebahagian dr proses pembesaran mereka. Abis smua benda dorg nk tau. Mcm ade jadi masa aku nk isi minyak kt Petronas dkt dgn Alamanda aritu, seorg anak kecil menanyakn ibunya, "Ape nie bu?" smbl memegang kon yg ade kt dgn pntu msk kedai Mesra Petronas tu. Sifat ini adalah sifat semulajadi manusia. Lagi yg org nk tau sgt2 bile mengetahui ttg sesuatu tp tk pasti perkara tu betul ke tidak... Haaaaa........... Nie yg plg best sbnrnya.... Bile kte mendengar ttg sesuatu berita atau cerita, tk kisah la mengenai ape pun. Kita pasti akan bertanya apakah halnya itu, betul ke perkara itu terjadi dan sebagainya. Orang biasanya akan lebih tertarik untuk tahu mengenai sesuatu jika hal itu berkaitan dgn seseorg terutama org itu seseorg yg mereka kenal.
Ade yg sekadar ingin tahu ttg kesahihan cerita tue, ade pula yg mmg "kaki sibuk" yg mmg suke sgt nk amik tau psl cite org. Dgn kata lainnya.... Suke menyibuk hal org. Adoiyai.... Manusia yg nie plg aku tk suke. Manusia yg terlalu "sibuk badan" atau "busybody" mengenai hal ehwal hidup org lain. Ape yg best sgt tah agaknya yg dok nk tau cite psl hidup org tu. Aku tk ckp la aku tk pnh kisah hidup org lain. Cuma kalo aku, cukup la sekadar aku tau ape yg dh terjadi. Tk ada la nk tau dr A smpi Z cite psl seseorg tu. Nie tk, kalo boleh nk tau sedalam - dalamnya. Kalo boleh dpt cukup maklumat utk buat novel atau skrip filem. Ape hal...??
Alahai manusia.... Ini adalah sifat ingin tahu yg bg aku tersangat negatif. Bukan tk boleh nk amik tau psl org lain. Tp cukup la sekadar tahu ape yg kite perlu tahu. Mungkin untuk mengelakkn terjadi fitnah ke ape. Tk perlu nk tau lebih - lebih sgt. Org pun tk suke cite psl diri dia dijaja kesana kesini. Jadi dari itu.... Jaga la hal diri sendiri. Bukan tk boleh tahu mengenai hal org lain, tapi cukup la sekadar mengetahuinya. Tk perlulah susah payah "mengorek" dalam - dalam. Jika kita tk sibuk hal orang, Insha'Allah org pun takkan sibuk hal kita. Bukan tak boleh amik tahu, tapi berpada - padalah. Memang sifat ingin tahu itu sebahagian dari diri kita. Tapi jgn smpi org gelarkn kita dgn gelaran2 mcm Kaki Gosip, Mat/Minah Kepoh, Mulut Murai dan macam2 lagi.... Jika sifat ingin tahu untuk menambah ilmu, itu tersangatlah baik. Sebagai manusia biasa, kita takkan dpt lari dari melakukan kesalahan & kesilapan. Jadi dari itu, sentiasalah memohon kemaafan dan keampunan dari Allah agar hidup kita sentiasa mendapat rahmat dariNya. Insha'Allah......

No comments: